Του Διαμαντή Σεϊτανίδη
Η είδηση γράφεται στον Τύπο της περιοχής μας, έντυπο και ηλεκτρονικό, με μεγάλα γράμματα: Δημοπρατήθηκαν άλλα 10 χιλιόμετρα (περίπου) του δρόμου Πάτρα- Πύργος, στα οποία περιλαμβάνεται και
ο ανισόπεδος κόμβος της Γαστούνης. Χαράς ευαγγέλια! Δόξα τω Θεώ γλυτώνουμε από το δρόμο- καρμανιόλα και ας φωνάζουν μερικοί κολλημένοι (όπως καλή ώρα η αφεντιά μου). Να, δημοπρατούνται τα τμήματα του δρόμου, μπήκε το νερό στο αυλάκι.
Ε' λοιπόν, δεν μπήκε κανένα νερό στο αυλάκι. Η πικρή αλήθεια είναι ότι ΜΑΣ ΚΟΡΟΪΔΕΥΟΥΝ. Μάλιστα, μας κοροϊδεύουν. Απλώς πέφτει στάχτη στα μάτια των Ηλείων, για να μην βλέπουν τα συνεχή θανατηφόρα δυστυχήματα, να μην μετράνε τα εικονοστάσια στην άκρη του δρόμου, με τα αναμένα καντήλια, από χέρια χαροκαμένων μανάδων, γονιών, παιδιών.
Για να καταλάβουμε τι συμβαίνει, πρέπει να δούμε ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ δημοπράτηση: Δημοπράτηση αγαπητοί μου συντοπίτες σημαίνει ότι ΟΤΑΝ (προσέξτε τη λέξη αυτή, είναι η πιο σημαντική), ΟΤΑΝ, λέω, ξεκινήσει το έργο, θα το εκτελέσει η τάδε κοινοπραξία. Αυτό και ΜΟΝΟΝ ΑΥΤΟ σημαίνει δημοπράτηση.
Πολύς κόσμος δεν καταλαβαίνει τις λεπτές διακρίσεις ανάμεσα στη δημοπράτηση και την εκτέλεση του έργου. Νομίζει ότι μετά τη δημοπράτηση, αφού κατακυρώθηκε το έργο και ξέρουμε ποιος θα το εκτελέσει, είναι ώρα να αρχίσουν οι εργασίες. "Συμφέρον του εργολάβου", μου είπε φίλος καλός στην Κρέστενα χθες, "είναι να προχωρήσει γρήγορα, για να πληρωθεί και γρήγορα". Τι ωραία που θα ήταν τα πράγματα, αν είχε δίκιο...
Αλλά δίκιο δεν έχει ο φίλος μου. Και δεν έχει για τους εξής λόγους: Το έργο για να γίνει, πρέπει να χρηματοδοτηθεί. Η δημοπράτηση ΔΕΝ ΑΝΕΦΕΡΕ από ποιο ταμείο θα βγουν τα χρήματα (μην ξεχνιόμαστε: Μιλάμε για 10 χιλιόμετρα. Δυο άλλα κομμάτια έχουν ήδη δημοπρατηθεί, και τα άλλα αναμένεται να δημοπρατηθούν στο μέλλον...). Δηλαδή σήμερα ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΜΕ ΠΟΙΟ ΤΑΜΕΙΟ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΤΟΝ ΕΡΓΟΛΑΒΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΡΧΙΣΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ που δημοπρατήθηκε χθες, δηλαδή τα 10 από τα περίπου 100 χιλιόμετρα του Πάτρα- Πύργος.
Η κυβέρνηση, γνωστή στο ρόλο της σουπιάς (όπως κι οι προηγούμενες), αφήνει να διαρρεύσει η πρόθεση της να εντάξει το έργο στο ΕΣΠΑ. Γιατί τότε δεν το ανέγραψε στα τεύχη της δημοπράτησης, ώστε ΑΥΤΗ Η ΠΡΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ; Έλα μου ντε; Εσείς, γιατί λέτε ότι δεν το έγραψε; Για να σας δω...
Αλλά ας είμαστε καλόπιστοι. Ας πούμε ότι η κυβέρνηση ειλικρινώς επιθυμεί να εντάξει το έργο στο ΕΣΠΑ και να χρηματοδοτηθεί από εκεί (ξαναλέω ότι μιλάμε μόνο για 10 χιλιόμετρα, ΟΧΙ ΓΙΑ ΟΛΟ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΠΑΤΡΑ ΠΥΡΓΟΣ). Πότε θα το εντάξει λοιπόν, να τελειώνουμε;
Την Οδύσσεια την έχετε δει στην τηλεόραση; Τη Λάμψη, ένα παλιό σίριαλ, το θυμάστε; Τίποτα δεν είναι αυτά μπροστά σε ό,τι μας περιμένει με το δρόμο- καρμανιόλα. Γιατί η κυβέρνηση λέει (στο μιλητό, και μάλιστα ψιθυριστά) ότι η ένταξη στο ΕΣΠΑ αναμένεται (βλέπετε τις λεξούλες, πώς τις παίζουμε στα δάκτυλα; Α-να-μέ-νε-ται, αλλά μπορεί και όχι...) να γίνει προατα τέλη της χρονιάς.
Προσέξτε, τώρα: ΑΝ ΓΙΝΕΙ αυτή η ένταξη στα τέλη της χρονιάς, τότε τα έργα ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ (πάλι...) να ξεκινήσουν στο πρώτο μισό του 2017. Και ΑΝ γίνουν όλα αυτά, και ΑΝ τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, και ΑΝ ο εργολάβος δεν αντιμετωπίσει δυσχέρειες στην εκτέλεση του έργου, αυτά τα δέκα χιλιόμετρα που δημοπρατήθηκαν χθες θα παραδοθούν σε χρήση στα τέλη του 2020. Δεν το λέω εγώ. Η κυβέρνηση το λέει. Και όπως εξήγησα, αυτό είναι το ΑΡΙΣΤΟ σενάριο, όπου τίποτα κακό δεν θα συμβεί, καμία αναποδιά δεν θα συναντήσει ο εργολάβος, τα λεφτά θα πέφτουν κανονικά και στην ώρα τους, όλα καλά δηλαδή, για να παραδοθούν τα 10 χιλιόμετρα στα τέλη του 2020.
Πάμε παραπέρα. Ξέρετε εσείς κανένα δημόσιο έργο σε όλη την Ελλάδα που να τελείωσε στην ώρα του; Που ο εργολάβος να μην βρήκε "δυσκολίες" (πραγματικές ή όχι) και να μη ζήτησε αναπροσαρμογή (πάντα προς τα πάνω) των χρημάτων της δημοπράτησης; ΕΓΩ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΚΑΝΕΝΑ. Εάν εσείς ξέρετε, θα με υποχρεώσετε ειλικρινά, αν μου πείτε "να βρε συ, το τάδε έργο δημοπρατήθηκε τόσα χρήματα, δεν κόστισε ούτε ευρώ παραπάνω και παραδόθηκε στην ώρα του". Ξέρετε κανένα έργο τέτοιο; Ή περιμένετε, μήπως, το ΠΡΩΤΟ ΕΡΓΟ που θα γίνει στην ώρα του και χωρίς επιβαρύνσεις να είναι τα 10 χιλιόμετρα του Πάτρα- Πύργος που δημοπρατήθηκαν χθες; Άρα, ούτε στα τέλη του 2020 θα είναι τελειωμένα τα 10 αυτά χιλιόμετρα, ούτε "λίγο" αργότερα.
"Μα καλά", θα μου πει κάποιος, "ακόμα κι αν έχεις δίκιο βρε Διαμαντή, ξέρεις εσύ άλλο τρόπο να γίνει ένα δημόσιο έργο; Και προτιμάς αντί να δημοπρατείται ο δρόμος λίγος- λίγος, δέκα- δέκα χιλιόμετρα, να μένουμε έτσι όπως ήμασταν ως τώρα;"
Όχι. Δεν προτιμώ να είμαστε όπως τώρα και καλύτερη είναι η δημοπράτηση. Εννοείται. Αλλά αυτό που με εξοργίζει είναι ότι ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ Η ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΙΠΟΤΑ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΚΑΡΜΑΝΙΟΛΑ. Για ποιο λόγο, ας πούμε, δεν μπαίνουν ΣΗΜΕΡΑ πασαλάκια, όπως στο δρόμο Κορίνθου- Πάτρας σε ΟΛΟ ΤΟ ΜΗΚΟΣ του Πάτρα Πύργος; Βέβαια δεν θα τρέχουμε, εννοείται, αλλά δεν θα σκοτωνόμαστε κιόλας! λίγο το έχετε αυτό; Αλλά ποιος θα πάει να διεκδικήσει ρυθμίσεις άμεσες και αποτελεσματικές, ώστε να γλυτώσουμε όσοι ακόμα δεν έχουμε αφήσει τα κοκαλάκια μας στον παλιόδρομο; Ποιος θα φωνάξει, θα εξηγήσει, θα αναπτύξει επιχειρήματα στα υπουργικά γραφεία; Ποιος θα ξεσηκώσει πανελλήνια δημοσιότητα, ώστε να αναγκάσει την κυβέρνηση να κόψει το λαιμό της και να βρει ΤΩΡΑ κονδύλια παρεμβάσεων στον Πάτρα- Πύργος, μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του κλειστού αυτοκινητόδρομου;
Καλώς έγινε η δημοπράτηση, έστω κι έτσι, χωρίς δέσμευση για το πού θα βρεθούν τα χρήματα. Κι αυτό ακόμα, καλύτερο είναι από το τίποτα. Αλλά αν πρόκειται να περιμένουμε άλλη μια δεκαετία (ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ τόσο θα κάνει να γίνει κλειστός αυτοκινητόδρομος ο σημερινός δρόμος- καρμανιόλα) χωρίς να κάνουμε τίποτα, κι αν σε κάθε καινούριο δυστύχημα πηγαίνουμε πάνω από το καινούργιο φέρετρο και λέμε "τι κρίμα, αλλά ακόμα δεν ολοκληρώθηκαν τα έργα" τότε είμαστε... ας μην τον γράψω το χαρακτηρισμό.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΤΩΡΑ, ΑΜΕΣΩΣ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΚΑΡΜΑΝΙΟΛΑ. Χωρίς ούτε μια μέρα καθυστέρηση. Και να πάψουν οι πολιτικάντηδες να χρησιμοποιούν ξεδιάντροπα τις δημοπρατήσεις για να κοροϊδεύουν τους πολίτες της Ηλείας ότι δήθεν το έργο "προχωράει". Κινδυνεύουμε στον παλιόδρομο, και θα κινδυνεύουμε ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ για μια δεκαετία ακόμα.
Να δω ως τότε, ποιος θα βρεθεί να κάνει κάτι...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου