Ποια είναι η βάση, πάνω στην οποία η Νέα Ηλεία επενδύει στον Πολιτισμό; Πιστεύω ότι υπάρχουν τέσσερις βασικοί λόγοι. Πρώτος λόγος είναι ο αυτονόητος: Η κληρονομιά των Ολυμπιακών Αγώνων και των Ολυμπιακών Ιδεωδών είναι, μεν, παγκόσμια, αλλά είναι εξίσου βέβαιο ότι ξεκίνησαν όχι τυχαία από την περιοχή της σημερινής Ηλείας, από την Αρχαία Ολυμπία και την Αρχαία Ήλιδα. Η κληρονομιά του Ολυμπισμού είναι ασφαλώς πανανθρώπινη, αλλά εξίσου ασφαλώς έχει γεωγραφικό προσδιορισμό, τουλάχιστον στην αρχαία, και περισσότερο ανιδιοτελή εκδοχή της. Το λέω αυτό διότι αντιλαμβάνεται κανείς ότι στη σύγχρονη εποχή, οι Ολυμπιάδες είναι –πέραν των άλλων- και ευκαιρίες για μοναδικές επενδύσεις στις πόλεις και περιοχές που φιλοξενούν αυτό το ύψιστο αθλητικό γεγονός. Ασφαλώς, όμως, δεν μιλάμε μόνο για την Ολυμπία και την Ήλιδα. Μιλάμε για τις ελιές του Γουμέρου, για την παρουσία του Ξενοφώντα στον Σκιλλούντα, για τον Παυσανία, κι ακόμα για τους Μεγάλους Μύθους της Ελληνικής Μυθολογίας, για τον Ερυμάνθιο Κάπρο, για τους Σταύλους τους Αυγεία, για
τη Φολόη των Κενταύρων, για τη συμμετοχή των Ηλείων στον Τρωικό Πόλεμο, κοντολογίς για όλο αυτό το μαγικό κόσμο που σήμερα αποκαλούμε «Ελληνική Αρχαιότητα, με κορυφαία ασφαλώς την Ολυμπιακή Ιδέα. Η Ολυμπιακή Κληρονομιά, συνεπώς, είναι το ένα από τα βάθρα που επιτρέπουν στη Νέα Ηλεία να επενδύσει στον Πολιτισμό.Δεύτερος λόγος επένδυσης στον Πολιτισμό είναι η νεότερη παράδοση της Ηλείας. Πολλοί αγώνες για την απελευθέρωση της Ελλάδας το 1821 έγιναν στα εδάφη της Ηλείας, πήραν μέρος οι προπάπποι μας, και γύρω από αυτό το κορυφαίο γεγονός της ελληνικής ιστορίας υφάνθηκε η ελληνική παράδοση της νεότερης Ελλάδας, του δημοτικού τραγουδιού, του ρόλου της Εκκλησίας και της Αυτοδιοίκησης, των ηθών και των εθίμων, που ακόμα και σήμερα αναβιώνουν τα καλοκαίρια στα χωριά μας. Αυτή η πολιτισμική παρακαταθήκη δεν αφήνει περιθώρια αδιαφορίας σε μια κοινωνία που πραγματικά επιθυμεί την ανάπτυξή της όχι μέσα από την οικονομική μονοδιάσταση, αλλά μέσα από την ισόρροπη ανάπτυξη πνευματικών, ηθικών και υλικών απολαύσεων.
Τρίτος λόγος είναι ότι η Ηλεία του Αύριο προσανατολίζει την ανάπτυξή της κυρίως στον τουρισμό. Μια από τις πλέον αποδοτικές μορφές του είναι ο πολιτιστικός τουρισμός, δηλαδή η έλευση τουριστών για παρακολούθηση πολιτιστικών γεγονότων ή άλλων events. Η παρουσία εκατοντάδων τουριστών καθημερινά στην Αρχαία Ολυμπία είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της μορφής τουρισμού. Χρέος μας είναι να την επεκτείνουμε σε ολόκληρη την Ηλεία, επιλέγοντας με προσοχή και σύνεση τα κομβικά σημεία που μπορούν να προσφέρουν «πολιτιστική τροφή» υψηλού επιπέδου σε πολλούς τουρίστες.
Τέλος, ο τέταρτος λόγος είναι ότι η Νέα Ηλεία έχει κατανοήσει ότι σήμερα ανάπτυξη φέρνει η συμμετοχή μας στην Κοινωνία της Γνώσης. Η παγκοσμιότητα είναι αληθινή απειλή για πολλούς λαούς που δεν διαθέτουν πνευματικό υπόβαθρο, όχι όμως και για τους Έλληνες. Για λαούς με τη δική μας πνευματική κληρονομιά, η παγκοσμιότητα είναι πρώτης τάξεως ευκαιρία να αναδείξουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, που κάνουν το σύνολο, σχεδόν, των συμπατριωτών μας που αποφασίζουν να ζήσουν σε μια άλλη χώρα, να διαπρέπουν. Το δαιμόνιο μυαλό του Οδυσσέα, την εργατικότητα και τη μαχητικότητα του Αχιλλέα, την έφεση στο επιχειρείν του Λάτση και του Ωνάση, την επιστημοσύνη του Παπανικολάου, το πνευματικό ταλέντο του Μητρόπουλου, του Κανελλόπουλου, του Ελύτη, του Θεοδωράκη και τόσων άλλων, τις ηθικές βάσεις δόμησης μιας ισχυρής προσωπικότητας. Για να συμμετάσχουμε, λοιπόν, στην αυριανή Επανάσταση της Γνώσης, πρέπει από σήμερα να επενδύσουμε στον Πολιτισμό και στην καλλιέργεια του Ανθρώπου. Να καταργήσουμε τελείως τον αναλφαβητισμό στην Ηλεία. Να βάλουμε στόχο την προοπτική ανάστασης των εγκαταλελειμμένων σχολείων στα χωριά μας. Να γίνουμε και στον τομέα του Πολιτισμού, αυτό που είχε πει για την Ηλεία ο Παυσανίας: Ο κάλλιστος της Ελλάδος τόπος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου