Πέμπτη 14 Απριλίου 2011

Διάλογος για την Ηλεία 02: Λείπουν οι υποδομές- Αεροδρόμιο Ανδραβίδας

Στο επίσης πολύ σημαντικό ζήτημα της λειτουργίας αεροδρομίου στην Ηλεία, είναι χρήσιμο να ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα εξαρχής: θεωρώ πως η δυτική Πελοπόννησος δεν μπορεί να εξυπηρετείται με περισσότερα του ενός πολιτικά αεροδρόμια. Η Πάτρα θα απέχει από την Αθήνα λιγότερο από δυο ώρες μόλις κατασκευαστεί ο κλειστός αυτοκινητόδρομος, δηλαδή περίπου όσο απέχει σήμερα η Λιβαδειά. Συνεπώς η πραγματική επιλογή που υπάρχει σήμερα είναι αν θα καλύψει αυτή την ανάγκη το αεροδρόμιο του Αράξου, ή αν θα είναι τελικά το αεροδρόμιο της Ανδραβίδας που θα παίξει το ρόλο του πολιτικού αεροδρομίου της Δυτικής Πελοποννήσου. Προσωπικά πιστεύω ότι η Ανδραβίδα έχει πολύ περισσότερα πλεονεκτήματα: Πρώτον, βρίσκεται πολύ κοντύτερα στη χάραξη του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου, συνεπώς ο χρόνος που θα κάνει κάποιος από το αεροδρόμιο της Ανδραβίδας μέχρι, λ.χ. την Πάτρα, θα είναι μικρότερος από το χρόνο που θέλει από τον Άραξο να βγει οδικά στον νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο κι από εκεί να πάει στον προορισμό του. Δεύτερον, γιατί ενώ η Ανδραβίδα είναι οδικά κοντύτερα στην Πάτρα από τον Άραξο, ταυτόχρονα θα μπορεί να εξυπηρετεί με μικρότερη απόσταση τους επιβάτες με προορισμό μέχρι την Κυπαρισσία και τα Φιλιατρά. Πάντως, απαραίτητη προϋπόθεση για να πετύχουμε αυτό τον στόχο είναι να πείσουμε για την ορθότητά του και τους Αχαιούς. Με τη σύγκρουση δεν βγαίνει τίποτα και στην ενδελέχειά της θα κάνει και τις δυο περιοχές, Αχαΐα και Ηλεία να είναι χαμένες. Αντί της σύγκρουσης, είναι πολύ καλύτερη η συνεννόηση και οι αμοιβαίες παραχωρήσεις.

Στόχος του παρόντος κειμένου δεν είναι, βέβαια, να λύσει το πρόβλημα του χάρτη αεροδρομίων της Ελλάδας. Ωστόσο, θα πρότεινα στους γείτονες Αχαιούς να αποφασίσουν και να διεκδικήσουν ένα αεροδρόμιο διεθνών προδιαγραφών στην περιοχή έξω από το Αίγιο (αρκετά μακριά από την πόλη), ώστε τα αεροσκάφη πολλών εταιριών να το χρησιμοποιούν αντί του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Αυτό προϋποθέτει συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων στην κατασκευή του (Συμπράξεις Δημοσίου- Ιδιωτικού Τομέα) και φυσικά φθηνά τέλη στάθμευσης για τα αεροσκάφη. Οι πολλές και αναπτυσσόμενες αεροπορικές εταιρίες «χαμηλού κόστους» θα είναι οι πρώτοι πελάτες ενός τέτοιου αεροδρομίου που θα αιμοδοτήσουν τον πρώτο καιρό της λειτουργίας του και θα αποτελέσουν πιλότο για προσέλκυση κι άλλων εταιριών. Σε ένα τέτοιο πλάνο, νομίζω ότι οι Ηλείοι μπορούμε να συμπαρασταθούμε στους Αχαιούς, κι έτσι οι τελευταίοι να στηρίξουν τη λειτουργία του Πολιτικού Αεροδρομίου της Ανδραβίδας ως ενός μικρού αεροδρομίου που θα εξυπηρετεί ολόκληρη τη Δυτική Πελοπόννησο.

Θέλω να είμαι ειλικρινής. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας φέρει σαφώς ευθύνες για τη μη δημοπράτηση του Αεροδρομίου. Βεβαίως ισχύει ΚΑΙ στη συγκεκριμένη περίπτωση, η ανικανότητα του τοπικού πολιτικού συστήματος να διεκδικεί αποτελεσματικά για την Ηλεία και τους κατοίκους της. Πάντως οι ευθύνες για το Αερορόμιο είναι διακομματικές, αν και -κατά τη γνώμη μου- όχι της ίδιας βαρύτητας.

Εδώ και πολλά χρόνια, δυστυχώς ακόμα και σήμερα, η Ηλεία συμεριφέρεται σε ό,τι αφορά στο Αεροδρόμιο της Ανδραβίδας, σαν το μικρό παιδί που του πήραν από το στόμα τη σοκολάτα. Χωρίς να μπορεί να πείσει την Αθήνα  για το δίκαιο της διεκδίκησής της, δηλαδή χωρίς να παρουσιάσει μια πειστική απάντηση στο ερώτημα που τίθεται "γιατί να κλείσει ο Άραξος και να ανοίξει η Ανδραβίδα;", απλώς διαμαρτύρεται και... δεν πετυχαίνει τίποτα. 


Κατά τη γνώμη μου -περιμένω και τις δικές σας- ή πρέπει να παρουσιάσουμε μια ολοκληρωμένη πειστική πρόταση (θεωρώ ότι η παραπάνω με το εναλλακτικό αεροδρόμιο στο Αίγιο είναι τέτοια) ή να αποφασίσουμε και να θέσουμε τη διεκδίκηση για το Αεροδρόμιο σε δεύτερη μοίρα, μέχρι να μπορέσουμε να απαντήσουμε πειστικά στα όσα θέματα θέτουν αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις. Ο αγώνας για την Ολυμπία Οδό και για την αξιοποίηση των λιμανιών του Κατακόλου και της Κυλλήνης ίσως πρέπει σε αυτή τη συγκυρία που βρισκόμαστε, να αποτελέσουν τις πρώτες μας προτεραιότητες στον τομέα των υποδομών. Για τον εθνικό αυτοκινητόδρομο έγραψα -αμέσως πιο κάτω- για τα λιμάνια θα κάνω ανάρτηση σε λίγες ημέρες.-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου