Τετάρτη 13 Απριλίου 2011

Διάλογος για την Ηλεία 01: Λείπουν οι υποδομές- Ολυμπία Οδός

Για πολλές δεκαετίες, το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο του νομού παρέμειναν στα προδικτατορικά επίπεδα. Αλλεπάλληλες μελέτες για τον «εθνικό» δρόμο Πάτρα- Πύργου, που προέβλεπαν ανισόπεδες διαβάσεις έμειναν στα χαρτιά, με αποτέλεσμα καθημερινά να σκοτώνονται συνάνθρωποί μας. Τον δρόμο που πολυδιαφήμισε το ΠΑΣΟΚ και ο κ. Λαλιώτης στην Τσακώνα και χρυσοπλήρωσε ο Έλληνας φορολογούμενος, τον πήρε το ποτάμι, λες και βρισκόμαστε σε χώρα της υπανάπτυκτης Αφρικής. Οι κυβερνήσεις της εποχής εκείνης αδιαφόρησαν και για το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ηλείας, με αποτέλεσμα σήμερα ο νομός μας να είναι ο πιο απομακρυσμένος της Πελοποννήσου οδικά και σιδηροδρομικά από την Αθήνα.
Μετά το 2004, η Νέα Δημοκρατία έκανε μια προσπάθεια: η τότε κυβέρνηση εξήγγειλε με αναλυτικό χρονοδιάγραμμα τη δημιουργία του κλειστού αυτοκινητόδρομου Πάτρας- Πύργου- Τσακώνας- που τη λέμε σήμερα "Ολυμπία Οδό"-, παρά τα κροκοδείλια δάκρια όσων ευθύνονται για το σημερινό χάλι των δρόμων μας. Επίσης μετέτρεψε το Κατάκολο σε λιμάνι εθνικής σημασίας, ενώ και το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, μετά από δεκαετίες πλήρους εγκατάλειψης, επρόκειτο να ενταχθεί  σε ένα  εκσυγχρονιστικό πρόγραμμα, που όμως δεν είχε συνέχεια.
Είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη μας ότι η Ελλάδα ήταν, χάρη στη Νέα Δημοκρατία και τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, ήδη από το 1981 πλήρες μέλος της Ευρωπαϊκής Οικονομικής Κοινότητας, συνεπώς είχε τη δυνατότητα να απορροφά κονδύλια για να αναπτύσσεται. Δυστυχώς η Ηλεία έμεινε σε πολύ μεγάλο βαθμό έξω από αυτή την ευκαιρία καθώς οι κυβερνήσεις της, αντί να επενδύσουν σε υποδομές, ανάλωσαν αυτά τα χρήματα σε αναπτυξιακούς στόχους, είτε γιατί δεν θέλησαν, είτε γιατί δεν μπόρεσαν.
Μια εβδομάδα μετά την εκλογική του νίκη, ο σημερινός πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου επισκέφθηκε "δόξη και τιμή" την Ηλεία και στην Ολυμπία εξήγειλε σειρά παρεμβάσεων για την ανάπτυξη του τόπου.
Για άλλη μια φορά ως σήμερα το ΠΑΣΟΚ αδιαφορεί για την Ηλεία. Η προοπτική ματαίωσης ή μεγάλης καθυστέρησης της Ολυμπίας Οδού, αφορά ειδικά στο τμήμα της Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα, δηλαδή αφορά σχεδόν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στην Ηλεία. Αυτό δείχνει πώς η σημερινή κυβέρνηση -αλλά και γενικότερα η κεντρική εξουσία- δεν υπολογίζει τους κατοίκους του νομού μας. Μεγάλος υπεύθυνος, βέβαια, είναι το τοπικό πολιτικό σύστημα που δεν ξέρει -ή δεν ΘΕΛΕΙ- να διεκδικεί αποτελεσματικά. Άλλοτε από καθαρή ανικανότητα κι άλλοτε από κομματική τύφλωση, μήπως και "στενοχωρηθεί" η κομματική ελίτ που διοικεί τη χώρα. Πολλές φορές κι από τα δυο... 


Η ανυπαρξία ενός κλειστού αυτοκινητόδρομου ευρωπαϊκών προδιαγραφών αποτέλεσε καθοριστικό στοιχείο οικονομικής καχεξίας συνολικά της Δυτικής Πελοποννήσου και ειδικότερα της Ηλείας. Οι αρνητικές επιπτώσεις ήταν δυο κατηγοριών: Πρώτον, η περιοχή παρέμεινε τουριστικά υπανάπτυκτη, ακριβώς και λόγω της έλλειψης τέτοιου είδους υποδομών. Ο εγχώριος τουρισμός προς την Πελοπόννησο κατευθυνόταν κυρίως στα παράλια της Κορινθίας και της Αχαΐας, στα ορεινά της Αχαΐας και της Αρκαδίας και εντελώς περιστασιακά στη Λακωνία. Δεύτερον, το απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο, που ξεκινούσε από την ανυπαρξία κλειστού αυτοκινητόδρομου κι έφτανε μέχρι τους αγροτικούς δρόμους εκτίναξε στα ύψη τα τροχαία δυστυχήματα. Η Ελλάδα το 2005 βρισκόταν στην 3η θέση μεταξύ των 25 κρατών- μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα τροχαία ατυχήματα. Η εθνική οδός με τα περισσότερα ατυχήματα είναι η Κορίνθου- Πατρών, όπου το 2005 τα τροχαία αυξήθηκαν κατά 155% έναντι του 2004.

Η κυβέρνηση της Νέας Δηοκρατίας εξήγγειλε ότι το έργο του κλειστού αυτοκινητόδρομου Κορίνθου- Πάτρας- Πύργου- Τσακώνας θα υλοποιούνταν με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης. Ο αρμόδιος υπουργός κ. Σουφλιάς, εξαγγέλλοντας το έργο,  έλεγε (26 Ιουνίου 2006): «…το Μάρτιο 2004 δεν παραλάβαμε τίποτα εκτός από την προεπιλογή των ομίλων. Καμία απολύτως μελέτη. Όλες οι μελέτες οδοποιίας, περιβαλλοντικές, γεωλογικές κλπ έγιναν τα 2 τελευταία χρόνια 2004- 2006». Την εξαγγελία Σουφλιά χαιρέτισε το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, ως ένα έργο που αλλάζει το οικονομικό περιβάλλον της περιοχής μας και της δίνει πρωτόγνωρες αναπτυξιακές προοπτικές. Πέρα από τα γνωστά χαρακτηριστικά της, δημιουργεί και παράπλευρες ωφέλειες, όπως την ευρεία παράκαμψη του Πύργου.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου αποδεικνύουν τη σπουδαιότητά του. Ο δρόμος Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα περιλαμβάνει την κατασκευή νέων τμημάτων συνολικού μήκους 283,7 χλμ, καθώς και τη βελτίωση υφιστάμενων τμημάτων μήκους 81,7 χλμ. Συνολικά πρέπει να κατασκευαστούν: Στα 120 χλμ της διαδρομής Κόρινθος- Πάτρα, τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με διαχωριστικό διάζωμα. Στα 163,7 χλμ της διαδρομής Πάτρα- Πύργος- Αλφειός- Τσακώνα δυο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, μια λωρίδα έκτακτης ανάγκης και διαχωριστικό διάζωμα. Επίσης πρέπει να κατασκευαστούν 31 νέοι πλήρεις ανισόπεδοι κόμβοι, πολλές ανισόπεδες διαβάσεις και παράπλευρες οδοί. Ειδικά στο τμήμα Πάτρα- Πύργος- Αλφειός πρέπει να κατασκευαστούν 35 γέφυρες άνω των 20 μέτρων, 10 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι, 57 ανισόπεδες διαβάσεις και σήραγγες μήκους 820 μέτρων.

Απόδειξη έλλειψης ωριμότητας για τα μεγάλα έργα πολλών αιρετών εκπροσώπων της ηλειακής κοινωνίας ήταν η συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου τον Φεβρουάριο του 2006 με μοναδικό θέμα τη μελέτη των περιβαλλοντικών όρων για την Ιόνια Οδό. Αντ’ αυτού, όμως, η συνεδρίαση αναλώθηκε σε μια προσπάθεια συμβιβασμών για την ακριβή χάραξη, καθώς αρκετοί επεδίωκαν να μη δημιουργηθεί ένταση με τους δημότες κι όχι να συζητήσουν το μείζον ζήτημα των περιβαλλοντικών όρων. Με άλλα λόγια οι προτάσεις για νέα χάραξη στην πλειοψηφία τους είτε απέβλεπαν σε προσωπικά οφέλη δημοτών είτε κυριαρχούνταν από προχειρότητα. Από αυτό αποδεικνύεται ότι οι περισσότεροι φορείς της Αυτοδιοίκησης δεν είχαν ευαισθητοποιήσει τους πολίτες για την αναγκαιότητα της Ολυμπίας Οδού και τις επιπτώσεις που αυτή θα έχει σε κάθε περιοχή. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση έπρεπε αυτή την εισήγηση να την έχει συζητήσει εκτενώς με τους κατοίκους κάθε περιοχής και να την εισηγείται στο όνομά τους, κι όχι ερήμην τους, όπως έκανε. Σημειώνεται εδώ ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο είχε ζητήσει τη συνεδρίαση για περιβαλλοντικούς όρους οκτώ μήνες πριν γίνει η συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, δηλαδή από τις 3 Ιουνίου 2005.

Κι όμως, η αλήθεια είναι ότι όπου χρειάστηκε, έγιναν μετατροπές της μελέτης. Ιδού ένα παράδειγμα: Ο πρώην Δήμαρχος Πύργου Γαβρίλης Λιατσής με τον τότε Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Κώστα Νικολούτσο επισκέφθηκαν τον Γ. Σουφλιά και εξήγησαν γιατί η χάραξη πρέπει να παρακάμπτει τους οικισμούς Αγίου Γεωργίου, Λαμπετίου και Κολιρίου. Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δέχτηκε τα επιχειρήματά τους και συναίνεσε στη νέα χάραξη, παρά το αυξημένο κόστος. Αυτό σημαίνει ότι αν υπάρχει μια δικαιολογημένη αντίρρηση, η Πολιτεία αμέσως διορθώνει την αρχική της απόφαση. 


Σε κάθε περίπτωση, η Ολυμπία Οδός θα αποτελέσει τον ακρογωνιαίο λίθο στις υποδομές της Ηλείας. Γι αυτό πρέπει ομόθυμα ο νομός να πιέσει προς την κατεύθυνση της τάχιστης υλοποίησής του δρόμου, αντί για θεατρικές παραστάσεις χωρίς ουσία, όπως αυτή της προπερασμένης Παρασκευής με τη δήθεν "συμβολική" κατάληψη του οδοστρώματος. Με θεατρινισμούς δεν λύνονται τα ρποβλήματα. Θα συνεχίσουμε με τις υποδομές του νομού Ηλείας σε επόμενες αναρτήσεις μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου